Orzechy Brazylijskie – Wartości Odżywcze, Kalorie

Orzechy brazylijskie są cennym źródłem białka i błonnika pokarmowego przy relatywnie niskiej zawartości węglowodanów.

SPIS TREŚCI:

    1. Jak Rosną Orzechy Brazylijski?
    2. Wartości Odżywcze Orzechów Brazylijskich
    3. Orzechy Brazylijskie Bogactwem Selenu
    4. Ile Można Zjeść Dziennie Orzechów Brazylijskich?
    5. Ile Kalorii Mają Orzechy Brazylijskie?
    6. Czy Można Jeść Orzechy Brazylijskie w Ciąży?
    7. Czy Orzechy Brazylijskie są Zdrowe?

Jak Rosną Orzechy Brazylijskie?

Orzechy brazylijskie są nasionami drzewa zwanego orzesznicą wyniosłą lub brazylijską (Bertholletia excelsa). Występują one w stanie naturalnym w lasach tropikalnych i są jednymi z największych drzew tam występujących. Osiągają wysokość do 50m, a z jednego drzewa możemy uzyskać nawet do 450kg orzechów!!!

Ich czołowym eksporterem jest Boliwia następnie Brazylia i Peru. Ponieważ próby założenia plantacji pozwalające zabezpieczyć rosnące zapotrzebowanie zakończyły się niepowiedzeniem w dalszym ciągu są one pozyskiwane z naturalnych lasów Amazonki. Jak wiemy lasy te są nadmiernie eksploatowane i zagrożone wyginięciem a wraz nimi drzewa orzesznicy. Stąd wprowadza się pewne restrykcje związane z ich pozykiwaniem i eksportem.

Orzesznica jest także źrórdłem drewna a łupiny orzechów brazylijskich ze względu na swoją twardość wykorzystywane są jako substancje ścierające np. w przemyśle ceramicznym.[1]

Wartości Odżywcze Orzechów Brazylijskich

FDA czyli amerykańska Agencja ds. Żywnosci i Leków zaleca spożywanie 42g orzechów dziennie. W ten sposób potwierdza i rekomenduje walory żywienowe orzechów stanowiących jeden z elementów zdrowej diety.

Orzechy brazylijskie, z racji swej ezgotyczności nie są nam dobrze znane a powinny ponieważ są bogatym źródłem magnezu i fosforu.

W 100g orzechów mamy:

  • 376 mg magnezu,Mg
  • 725 mg fosforu,  P

Dla porównania znane nam orzechy włoskie zawierają odpowiednio 98mg Mg i 346mg fosforu. Możemy jednoznacznie stwierdzić, że orzechy brazylijskie są swoistą bombą magnezową dla naszego organizmu ponieważ zalecanne dzienne spożycie magnezu wynosi 375mg.[3]

Magnez jako jeden z ważniejszych pierwiatków wpływa na:

  • równowagę elektrolitową
  • utrzymanie prawidłowego stanu zębów
  • utrzymanie prawidłowego stanu kości
  • metabolizm energetyczny
  • przewodnictwo nerwowe i skurcze mięśni, w tym mięśnia sercowego
  • zmniejszenie zmęczenia
  • udział w prawidłowym przebiegu funkcji psychicznych (psychologicznych)
  • syntezę białek
  • podziały komórek

Wszystko to są zatwierdzone, potwierdzone oświadczenia EFSA dla magnezu na podstawie których są tworzone treści suplementów diety. Dodatkowo orzechy brazylijskie zawierają naturalnie występującą w nich wiatminę B6, która wpływa korzystnie na jego przyswajanie.

Orzechy brazylijskie są swoistą bombą magnezową dla naszego organizmu ponieważ zalecanne dzienne spożycie magnezu wynosi 375mg.

Fosfor to kolejny pierwiastek niezbędny do prawidłowego rozwoju i funkcjonowania ośrodkowego układu nerwowego. Związki fosforu biorą czynny udział w aktywowaniu komórek nerwowych i syntezie neuroprzekaźników. Dodatkowo są źródłem energii dla neuronów i sanowią element ich błony komórkowej. Udowodniono, że niedobory fosforu we krwi mogą dawać objawy neurologiczne takie jak zaburzenia poznawcze czy zmiany neurodegenaracyjne.[2]

Orzechy brazylijskie są bogate w tłuszcze 66, 43mg/100g związane jest to także z ich kalorycznością jednak jest to tłuszcz roślinny dobrego pochodzenia niezbędny do prawidłowego funkcjonowania oraganizmu. Są także cennym źródłem białka i błonnika pokarmowego przy relatywnie niskiej zawartości węglowodanów.

Białko dostarczane do organizmu za pomocą orzechów brazylijskich powinno być uzupełniane za pomocą serów żółtych, ricotty czy kurczaka ze względu na koniecznośc zbilansowania aminokwasów egzoennych, głównie lizyny. Uwaga ta dotyczy wszystkich orzechów. Wyjątek stanowią orzechy nerkowca i pistacje, w których poziom lizyny jest wysoki.[3,4]

Orzechy Brazylijskie Bogactwem Selenu

Orzechy brazylijskie są cennym źródłem selenu. Publikacje naukowe donoszą, że jeden orzech brazylijski zawiera od 68-91 mikrogramów selenu co stanowi dzienną normę spożycia tego pierwiastka, która wynosi 55 mikrogramów (RDA).

Selen jest pierwiatkiem wpływającym na :

  • ochronę DNA, białek i lipidów przed uszkodzeniem oksydacyjnym
  • funkcjonowanie układu odpornościowego
  • funkcjonowanie tarczycy
  • utrzymanie prawidłowego stanu włosów
  • utrzymanie prawidłowego stanu paznokci
  • spermatogenezę (tworzenie plemników)

 

Orzechy brazylijskie to przekąska, która zastąpi nam kosztowne suplementy, a przy okazji jest smaczna, pozbawiona wypełniaczy, przeciwzbrylaczy I innych dodatkowych substancji tworzących tabletke lub kapsułkę!

 

Co ważne wszystkie powyższe oświadczenia wydane przez EFSA Europejski urząd ds. Bezpieczeństwa żywności są oświadczeniami zatwierdzonymi. Oznacza to, że zostały one sprawdzone i naukowo udowodnione!!!

Kolejna ważna sprawa to dawkowanie. W większosci opiera się ono na dawce dziennej, czyli zjedzenie raptem jednego orzecha pozytywnie wpływa na wszytkie wyżej wymienione procesy.

Popatrzmy teraz na orzechzy brazylijskie jak na naturalny suplement diety wspomagający w walce z wolnymi rodnikami poprzed ochronę DNA, ponadto pomagający utrzymać prawidlowy stan włosow i paznokci a przy okazji korzystnie wpływający na naszą odporność i prawidłowe funkcjonowanie tarczycy. Brzmi lepiej niż nie jedna reklama telewizyjna prawda?

Ta zdrowa przekąska zastąpi nam kosztowne suplementy a przy okazji jest smaczna, pozbawiona wypełniaczy, przeciwzbrylaczy i innych dodatkowych substancji tworzących tabletke lub kapsułkę.

Jeżeli zależy nam na naturalnej suplementacji selenem, już zjedzenie jednego orzecha brazylijskiego dziennie stanowi nasze dzienne zapotrzebowanie na ten pierwiastek (RDA).

Ile Można Zjeść Dziennie Orzechów Brazylijskich?

To zależy jaki efekt chcemy uzyskać i w jakim celu je spożywać. Jesteśmy zdania, że organizm kazdego człowieka jest z natury mądry i sam wskazuje nam pokarmy jakie powiniśmy umieścić w naszej diecie. Gdy mamy ochotę na orzechy brazylijskie to znaczy, że potrzebujemy substancji odżywczych w nich zawartych.

Jeżeli zależy nam na naturalnej suplementacji selenem już zjedzenie jednego orzecha dziennie stanowi nasze dzienne zapotrzebowanie na ten pierwiastek (RDA). Pamiętajmy jednak, że wszystko w nadmiarze szkodzi i zasada złotego środka jest najlepsza dla naszego zdrowia.

Ile Kalorii Mają Orzechy Brazylijskie?

Orzechy błędnie uważane są za niezdrową przekąskę z racji wysokiej ich kaloryczności. Zapominamy jednak, że są one cennym źródłem składników odżywczych, niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, białka i błonnika pokarmowego.

Orzechy brazylijskie są jednymi z bardziej kalorycznych orzechów 656 kcal/100g jednak jest to wartośc zbliżona do orzechów włoskich 654 kcal/100g. Wspominamy o tym dlatego by tej kaloryczności nie demonizować a jedynie o niej pamiętać. Jest to wartość istotna dla osób przebywających na diecie by pamiętały one o prawidłowym przeliczeniu kaloryczności spożywanych pokarmów.

 

Orzechy błędnie uważane są za niezdrową przekąskę z racji wysokiej ich kaloryczności. Zapominamy jednak, że są one cennym źródłem składników odżywczych, niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, białka i błonnika pokarmowego.

 

Czy Można Jeść Orzechy Brazylijskie w Ciąży?

Ze względu na zawartość selenu wpływającego korzystnie na zdrowie tarczycy orzechy brazylijskie wydają się być dobrym uzupełnieniem diety ciężarnych. Jednak nie ma oficjalnych zaleceń dotyczących ich stosowania. Wszelkie wątpliwości należy zawsze konsultować z lekarzem prowadzącym i nie przekraczać dziennych dawek ich spożycia. W przypadku selenu jest to nawet jeden orzech dziennie. Należy zwracać również szczególną uwagę na jakość spożywanych orzechów.

Ze względu na zawartość selenu wpływającego korzystnie na zdrowie tarczycy, orzechy brazylijskie wydają się być dobrym uzupełnieniem diety ciężarnych.

O ile dieta ciężarnych budzi zawsze sporo watpliwości tak z całą pewnością orzechy brazylijskie powinni właczyć do diety przyszli rodzice. Ich pozytywny wpływ na funkcjonowanie tarczycy przyda się przyszłej mamie a wspomaganie procesu spermatogenezy tacie. Kuracja przyszłego taty powinna wynosić okolo 8 tygodni według dowodów naukowych przedstawionych przez EFSA.

Czy Orzechy Brazylijskie są Zdrowe?

Rosnąca z roku na rok liczba publikacji naukowych poświęconych analizie spożycia vs korzyści zdrowotnych wynikających ze spożywania orzechów jednoznacznie potwierdza ich potencjał żywieniowy. Znajdują się one w oficajnych rekomendacjach FDA a także w zaleceniach żywieniowych tworzonych przez Instytut Żywnosci i Żywienia w Warszawie.

Ich dostępność jest coraz większa i wzrasta nasza świadomość pod wględem ich walorów zdrowotnych. W zależności od upodobań smakowych i potrzeb żywieniowych możemy sięgać po różne orzechy, głównie ze wględu na zróżnicowanie pod wględem bogactwa składników odżywczych w nich występujących.

Orzechy brazylijskie sa bogactwem magnezu i fosforu, orzechy nerkowca- żelaza, źródłem cynku orzechy piniowe, witaminy E: orzechy laskowe i migdały. Wydaje sie, że najlepszym rozwiązaniem są mieszanki orzechów które możemy sami komponować w zalezności od potrzeb. Pamiętajmy by znalazły sie w niej orzechy brazylijskie ponieważ jeden orzech dziennie pokrywa nasze zapotrzebowanie na selen i jest to duża dawka magnezu i fosforu.

Ciekawostka

Czy wiedzieliście, że olej z orzechow brazylisjkich jest używany jako smar w zegarkach?

Źródła:

  1. en.wikipedia.org/wiki/Brazil_nut
  2. Neuroexpert.org
  3. H. Ciemniewska-Żytkiewicz, K. Krygier, J. Bryś,”Wartość odżywcza orzechów oraz ich znaczenie w diecie”. Wydzial Nauk o Żywności, SGGW w Warszawie.
  4. G.Brufau, J. Boatella, M. Rafecas, “Nuts: source of energy and macronutrients”, British Journal of Nutrition (2006), 96, Suppl. 2, S24-S28

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Strona używa cookies