Pestki Dyni – Właściwości, Przeciwwskazania

Już u maluchów warto wprowadzać zdrowe przekąski w postaci orzechów, pestek słonecznika czy dyni.

Jesień to sezon dyniowy, warto więc o tej porze roku zwrócić się w kierunku tej niedocenianej rośliny i przygotować chociaż jedną z potraw. Coraz dłuższe jesienne i zimowe wieczory sprawiają, że na naszych talerzach coraz częściej goszczą ciepłe, rozgrzewające zupy. Jedną z najpopularniejszych jest krem z dyni. Koniecznie taki krem należy polać olejem i posypać pestkami dyni. Danie dyniowe do potęgi n, ale kto nam zabroni.

SPIS TREŚCI:

  1. Pestki Dyni – Właściwości
  2. Wartości odżywcze pestek dyni
  3. Pestki dyni – przeciwwskazania
  4. Jak suszyć pestki dyni?
  5. Prażone pestki dyni
  6. Pestki dyni na robaki
  7. Pestki dyni – Skutki uboczne
  8. Ile jeść dziennie pestek dyni?
  9. Czy pies może jeść pestki dyni?

Pestki Dyni – Właściwości

Coraz więcej z nas odżywia się świadomie i zwraca uwagę na to co je. Nie bez znaczenia jest sformułowanie: „jesteś tym co jesz”. Jest to prawda dosłownie i w przenośni. Dosłownie ponieważ to pożywienie jest paliwem dla procesów życiowych i budulcowych w organizmie.

Młodość wybacza wiele grzeszków niezdrowego jedzenia, ale to właśnie już od najmłodszych lat tak ważne jest kształtowanie zdrowych nawyków. Już u maluchów warto wprowadzać zdrowe przekąski w postaci orzechów, pestek słonecznika czy dyni. Oczywiście musimy zadbać o sposób podania by dziecko się nimi nie zakrztusiło.

Aby przekonać się do zasadności ich stosowania w diecie pomyślmy co zawiera taka niepozorna pestka. To nasiono, z substancjami w niej zmagazynowanymi, z których roślina czerpie siłę by wykiełkować i wyrosnąć. Prawda, że teraz ta niepozorna pestka już urosła w naszych oczach?!

Wysoka zawartośc tluszczy w pestkach dyni jest przyczyną tłoczenia z nich oleju.

Pestki Dyni – Wartości Odżywcze

Pestki dyni są źródłem wielu cennych składników odżywczych w swym składzie zawierają:

  • 37,8-45,4% tłuszczu
  • 25,2-37% białka
  • 11% weglowodanów
  • 6% błonnika pokarmowego

Oraz liczne witaminy w tym niacynę, kwas foliowy, wiatminy: A, C oraz E.

Dodatkowo składniki mineralne takie jak: sód, potas, wapń, miedź, żelazo, fosfor, magnez, mangan, selen, cynk.

Bardzo istotne jest występowanie aminokwasów egzogennych w nasionach dyni. Ich zawartość w pestkach odmiany Cucurbita pepo odpowiada wytycznym Światowej Organizacji Zdrowia, WHO.

Pestki dyni zawierają także wysoką zawartoć jednego z aminokwasów aromatycznych- tryptofanu.

Tryptofan uczestniczy w szlaku metabolicznym melatoniny. Melatonina natomiast jak wiemy odpowiada za naszą regulację rytmu okołodobowego. To własnie ona jest głównym składnikiem lekow i suplementów diety dla osób zmagających się z problemami ze snem.

Wysoka zawartośc tluszczy w pestkach dyni jest przyczyną tłoczenia z nich oleju. Olej dyniowy tłoczony na zimno to bogactwo niensycocnych kwasów tłuszczowych, karotenoidów, związków fenolowych i wielu innych substancji odżywczych wytłoczonych z samych jej pestek.

Pestki Dyni – Przeciwwskazania

W zasadzie nie ma przeciwskazań do stosowania pestek dyni jak i jej przetworów: mąk itp. Duża zawartość tluszczy, rzędu 40% sprawia jedynie, że pestki dyni są kaloryczne. Oczywiście ważne jest źródło pochodzenia kalorii i tak te dostarczane w postaci zdrowego pożywienia nie mogą się równać ilości odpowiadającej np. chipsów. W tym sensie należy uważać pestki dyni za źródło dobrych kalorii i jedynie osoby przebywające na diecie odchudzjącej powinny zwrócić uwagę na ich kaloryczność w trakcie komponowania codziennych posiłków.

Duża zawartość tluszczy, rzędu 40% sprawia jedynie, że pestki dyni są kaloryczne.

Jak Suszyć Pestki Dyni?

Dostępność pestek dyni  jest powszechna w polskich sklepach, jednak warto zwrócić uwage na kraj ich pochodzenia, który jest zawsze umieszczony na opakowaniu. Dla posiadczy ogródków działkowych i dyń na nich rosnących sprawa jest prosta. Należy podczas obróbki dyni oddzielić pestki od miąższu i wysuszyć je w piekarniku bądź w suszarce do warzyw lub grzybów. Pamiętajmy jednak by temperatura nie była zbyt wysoka.

Można także wysuszyć je w sposób naturalny, pozostawiające je na słońcu. Tak wysuszone pestki można przechowywać w woreczkach papierowych lub słoikach i przegryzać podczas jesienych i zimowych wieczorów (oczywiście po oddzieleniu łupiny nasiennej).

Prażone Pestki Dyni

Pestki dyni możemy spożywać dwojako: w postaci surowej tzn obranej lub po obraniu poddać je procesowi prażenia, wszystko zależy od naszych preferencji smakowych i sposobu w jaki chcemy je wykorzystać. Prażone pestki dyni sa doskonalym dodatkiem do zup, sałatek, musli, kulek mocy.

Proces prażenia wydobywa z nich charaktyrystyczny posmak i sprawia, że są one bardziej wyraziste w smaku. Podczas prażenia należy bardzo uważać na temperaturę oraz często podrzucać je na patelni by nie ulegly przypaleniu oraz by nie wykształciły się szkodliwe dla zdrowia wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne w skrócie zwane WWA.

Pestki Dyni na Robaki

Pestki dyni ze względu na zawartość kurkubityny sa doskonałym, naturalnych środkiem stosownym od lat w kuracjach przeciwrobaczych. Zaleca się stosowanie dawek rzędu 50-100g. Nawet tak duże dawkowanie nie jest toksyczne dla organizmu a pozwala uzyskać pożądany efekt.

Pestki Dyni – Skutki Uboczne

Autorytety medycyny naturalnej są zdania, że to organizm wie czego potrzebuje i tym sformuowaniem powinniśmy się kierować. Gdy otrzymujemy od niego sygnały w postaci zwiększonego apetytu na określone produkty oznaczo to, że są w nich zawarte substancje nam potrzebne. Ta sama zasada działa oczywiście w drugą stronę tzn. gdy nie mamy ochoty na dany produkt lub jedzenie go już nie przychodzi nam z ochotą oznacza to, że organizm już się nasycił. Zasada złotego środka sprawdza się codziennym życiu a szczególnie w procesie zdrowego, świadomego, odżywiania.

Pestki dyni są źródłem wielu cennych substancji odżywczych co jest niezaprzeczalnym faktem, jedak nie należy zmuszać się do ich jedzenia gdy nie mamy na nie ochoty.

Pestki Dyni – ile Jeść Dziennie?

Na to pytanie musimy odpowiedzieć sobie sami. Pestki dyni są źródłem wielu cennych substancji odżywczych co jest niezaprzeczalnym faktem, jedak nie należy zmuszać się do ich jedzenia gdy nie mamy na nie ochoty. Ważne jest świadome odżwianie i znajomość korzyści płynących z stosowania określonych produktów. Warto włączyć pestki dyni do codziennej diety zarówno w postaci prażonej jak i obranych nasion. Są doskonałym jej uzupełeniem jak i urozmaiceniem. Zwykła kanapka z humusem a kanapka z humusem posypana dodatkowo prażonymi pestkami dyni to już nie ta sama kanapka.

Czy Pies Może Jeść Pestki Dyni?

W zasadzie tak, ważny jest jednak sposób podania. Warto pestki dyni zmielić i wtedy dodać do karmy naszego pupila. Pestki dyni ze wzgledu na wysoką zawartość  tłuszczy są cennym uzupełnieniem diety zwierząt.

Tłusze są podstawowym źródłem energii dla psów i kotów. Po spożyciu ulegają one utlenieniu dzięki czemu wyzwalana jest energia. Dla porówniania 1 gram lipidów to 9kcal czyli 2,5 razy więcej energii niż z 1g weglowodanów czy białek.

Pestki dyni jak i olej z nich pozyskiwany to źródło niezbędnych nienasyconych kwasow tłuszczowych NNKT. Są one niezbędne ponieważ pełnią funkcje strukturalne oraz są prekursorami do syntezy pewnych hormonów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Strona używa cookies